دبير شوراي احياي بافت تاريخي و بافت‌هاي فرسوده استان يزد گفت: دستوركار اين شورا مربوط به مسائل مرتبط با نوسازي بافت‌هاي فرسوده و نحوه جذب اعتبارات پيش بيني شده در قانون بودجه و نيز مسائل و مشكلات بافت‌هاي تاريخي است كه موضوع كارجلسه امروز شورا،‌ بررسي مشكلات پروژه بازسازي اميرچقماق بود.

مهندس مهدي سالاري،  اظهارداشت: با توجه به تغييرات مديريت استاني در ارگان‌هاي مرتبط با پروژه اميرچقماق، از جمله سازمان مسكن و شهرسازي، ميراث فرهنگي و گردشگري و ... اين جلسه مربوط به اظهار نظر مديران جديد مرتبط با اين پروژه بود.

وي افزود: ازجمله مشكلات مطرح شده از جانب مسئولين مرتبط با اين پروژه، يكي بحث راستگردهاي ارتباطي خيابان امام خميني به خيابان سلمان فارسي بود كه به جهت ايجاد مشكلات ترافيكي با مخالفت شهرداري مواجه شد و اين در حالي است كه نيروي انتظامي نيز پيش از اين به مشكلات ترافيكي اين طرح پرداخته بود.

مدير كل دفتر فني استانداري يزد در ادامه افزود: از جمله تصميم گيري‌هاي مرتبط با راستگرد‌هاي ارتباطي، مسئله حمام تاريخي سهل ابن علي مي‌باشد كه مشاور در طرح پيشنهادي به آن نپرداخته است و نقطه ارتباطي خيابان امام خميني به خيابان سلمان است و ادامه روند راستگردها منوط به تخريب حمام مي‌باشد.

سالاري بيان داشت: يكي ديگر از مباحث و مشكلات مطرح شده در خصوص اين پروژه، بازسازي رواق‌ها و جداره‌هاي دو طرف تكيه اميرچقماق بود، كه مورد اعتراض برخي از مديران استان واقع گرديده است.

دبير شوراي احياي بافت تاريخي و بافت‌هاي فرسوده استان يزد، اظهار داشت: با توجه به مسئوليت قانوني سازمان ميراث فرهنگي، ‌صنايع دستي و گردشگري استان يزد در خصوص پروژه مذكور، هيچ گونه تصميم گيري از سوي شورا اتخاذ نگرديد.

وي افزود: تصميم گيري در خصوص ادامه روند پروژه اميرچقماق منوط به تشكيل جلسه با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، استاندار يزد، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگريو رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان، شهرداري، معاونت عمراني استانداري، مدير كل دفتر فني استانداري و دانشكده معماري دانشگاه يزد شد.

سالاري در خصوص سرنوشت پروژه خاطرنشان كرد: اين پروژه شامل دهها زيرپروژه است كه توسط ارگان‌هاي مرتبط در حال پيگيري است و تنها دو بخش پروژه يكي راستگردها و ديگر جداره‌ها نياز به تجديد نظر مشاور دارد.

مدير كل دفتر فني استانداري يزد افزود: آنچه مسلم است بايد براي حفظ و حراست از كليه ابنيه تاريخي موجود در اين محوطه دقت و تلاش مورد نظر اجرا شود چرا كه هم مجموعه اميرچقماق و هم حمام سهل ابن علي از اهميت تاريخي برخوردار هستند.

دبير شوراي احياي بافت تاريخي و بافت‌هاي فرسوده استان يزد در پايان خاطرنشان كرد: كند شدن مراحل پيشرفت پروژه اميرچقماق به جهت حساسيت آن در بافت تاريخي يزد است كه دقت و هماهنگي بيشتري را مي‌طلبد.

منبع"ايسنا 

       يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا